Strategiespellen Fantasyspellen Deductievespellen Coöpspellen Familiespellen Kinderspellen Kaartspellen
Tichu

Tichu

Het kaartspel is een standaard pakket van 52 kaarten met vier speciale kaarten toegevoegd: hond, feniks, draak en Mah Jong (1). Als het jouw beurt is, mag je ofwel de huidige topkaartcombinatie verslaan - enkele kaart, paar kaarten, reeks paren, full house, enz. - of passen. Als het spel helemaal teruggaat naar de speler die de bovenste kaarten heeft gelegd, wint hij de slag, verwijdert hij de kaarten en kan hij de volgende leiden. De geleide kaart bepaalt de enige combinatie van kaarten die bij die slag kan worden gespeeld, dus als een enkele kaart wordt geleid, worden alleen enkele kaarten gespeeld; als een straat van zeven kaarten wordt geleid, kunnen alleen rechte stukken van zeven kaarten worden gespeeld, enz.

De laatste speler in een ronde geeft alle kaarten die hij heeft gewonnen aan de speler die als eerste wegging, en de niet-gespeelde kaarten van de laatste speler worden aan het andere team overhandigd. Vijven, tienen en koningen zijn 5, 10 en 10 punten waard, waarbij elke hand honderd punten waard is zonder bonussen - maar de bonussen zijn de drijfveren van het spel. Aan het begin van een ronde kan elke speler "Tichu" callen voordat hij een kaart speelt. Dit geeft aan dat de speler denkt dat hij deze ronde als eerste zijn hand kan legen; als ze dat doen, scoort hun team 100 punten, en zo niet, dan verliest hun team 100 punten. De kaarten worden aan het begin van een ronde gedeeld in een groep van acht en een groep van zes; een speler kan "Grand Tichu" callen nadat hij alleen naar zijn eerste acht kaarten heeft gekeken voor een bonus van ± 200 punten. Als beide spelers van een team een ​​ronde verlaten voordat een van de spelers van het andere team, dan worden er geen punten gescoord voor kaarten en verdient het winnende team 200 punten (waarbij Tichu / Grand Tichu-bonussen en straffen worden toegepast zoals normaal). Het eerste team met 1.000 punten wint.