Scythe
Het is een tijd van onrust in het Europa van de jaren twintig. De as van de eerste grote oorlog verduistert de sneeuw nog steeds. De kapitalistische stadstaat, simpelweg bekend als "The Factory", die de oorlog aanwakkerde met zwaar gepantserde mechs, heeft zijn deuren gesloten en trok de aandacht van verschillende naburige landen.
Scythe is een motorbouwspel dat zich afspeelt in een alternatieve geschiedenis van de jaren 1920. Het is een tijd van landbouw en oorlog, gebroken harten en verroeste tandwielen, innovatie en moed. In Scythe vertegenwoordigt elke speler een personage uit een van de vijf facties in Oost-Europa die proberen hun fortuin te verdienen en het belang van hun factie in het land rond de mysterieuze fabriek op te eisen. Spelers veroveren territorium, rekruteren nieuwe rekruten, oogsten middelen, krijgen dorpelingen, bouwen structuren en activeren monsterlijke mechs.
Elke speler begint het spel met verschillende middelen (kracht, munten, gevechtsscherpte en populariteit), een andere startlocatie en een verborgen doel. Startposities zijn speciaal gekalibreerd om bij te dragen aan het unieke karakter van elke factie en de asymmetrische aard van het spel (elke factie begint altijd op dezelfde plaats).
Scythe geeft spelers bijna volledige controle over hun lot. Behalve de individuele verborgen doelkaart van elke speler, zijn de enige elementen van geluk of variabiliteit 'ontmoetingskaarten' die spelers trekken als ze communiceren met de burgers van nieuw verkende landen. Elke ontmoetingskaart biedt de speler verschillende opties, waardoor ze het geluk van de trekking kunnen verzachten door hun selectie. Gevechten worden ook gedreven door keuzes, niet door geluk of willekeur.
Scythe gebruikt een gestroomlijnd actieselectiemechanisme (geen rondes of fasen) om de gameplay in een vlot tempo te houden en de downtime tussen beurten te verminderen. Hoewel er veel directe conflicten zijn voor spelers die ernaar zoeken, is er geen eliminatie van spelers.
Elk onderdeel van Scythe heeft een aspect van het bouwen van motoren. Spelers kunnen acties upgraden om efficiënter te worden, structuren bouwen die hun positie op de kaart verbeteren, nieuwe rekruten inschakelen om personagevaardigheden te verbeteren, mechs activeren om tegenstanders ervan te weerhouden binnen te vallen, en hun grenzen uitbreiden om meer soorten en hoeveelheden middelen te oogsten. Deze aspecten van het bouwen van motoren zorgen voor een gevoel van momentum en vooruitgang tijdens het spel. De volgorde waarin spelers hun engine verbeteren, draagt bij aan het unieke gevoel van elk spel, zelfs als ze een factie meerdere keren spelen.